Thursday, 6 September 2012

tumbuh uban tanda-tanda kematian..???

assalamualaikum,,

Haaa.. cuak wooo baca tajok ni.. korang tak cuak..? jiwa dah kental letteww... ehh2,, mesti korang tertanya apekejadah aku tulis pasal uban kan.. pasal mati-mati pulak tu.. ishhh,, cepat pergi cek kepala memasing takot-takot ada uban..

Ni cerita pasal mak aku bukak TV9.. kalau pagi kan ada rancangan Tanyalah Ustaz.. aku selau jugak layan program ni.. hehehe.. tapi tak insaf-insaf jugak.. dok cenggitu jek perangai aku ni kan.. perkara lagha tu jugak yang kita suka.. tapi sebenarnya ada terkesan jugak kat hati bila dengar ceramah ustaz-ustaz tu.. serius beb.. aku tak memain.. tapi kali ni memang aku dengar ustaz tu cerita pasal alam barzakh..

Alam barzakh tu apa..????

Cehhhhh.. konon aku nak suspenkan orang letteww.. padahal semua orang dah tau apa itu alam barzakh.. okeyy.. aku bukan terer sangat bab agama tapi aku masih tau lagi alam barzakh ialah alam selepas kita mati.. apa yang terjadi dalam kubur nanti kan.. soal jawab dengan malaikat.. ehh.. kejap.. sebab aku takut korang rasa aku macam tipu kan jadi aku nyatakan kat sini siaran ni pada hari rabu & khamis (05&06/09/2012) pada pukul 7.00 pagi.. nama ustaz tu aku tak ingat tapi tajuk dia pasal alam barzakh laaa... siaran ni ada bahagian 1 dengan bahagian 2..

Ustaz tu ada cakap salah satu tanda hampir kepada kematian ialah tumbuh uban.. bunyik macam kelakar kan.. tapi sebenarnya adalah serius.. bukan maksud dia tumbuh uban tu penyakit tapi uban tu menunjukkan umur kita yang semakin tua.. ohh.. tapi sape yang takde uban tu janganlah pikir korang tak mati pulak... semua yang hidup akan mati jugak akhirnyaa.. kadang aku terpikir apa nasib aku dalam kubur nanti.. dengan dosa aku yang melambak-lambak.. semua orang nak jadi baik kan.. aku cuba untuk jadi hamba Allah yang sentiasa bertakwa kepadaNya.. insya-Allah..

Walaupun aku baru berhijab tapi aku bukanlah perfect sangat.. aku pon tak berani nak sound2 orang yang tak pakai tudung.. sebab aku pikir dulu aku pon macamtu.. aku tak reti nak lantang sangat.. kalau ada pon aku tak puas hati aku cuma cite kat mak aku jek.. hehehee.. berubah bukan untuk sesiapa kan.. berubah kerana Allah.. mana tau kita tengah  seronok-seronok dengan duniawi tetiba Allah cabut nyawa kita.. mati tak kira tua atau muda kan.. baby yang baru lahir pon ada yang meninggal kan.. see?? betapa besarnya kuasa Allah.. tapi bila kita dah berhijrah/berhijab bukanlah tiket untuk kita memandang rendah pada orang yang tak bertudung.. tutup aurat tu wajib.. mungkin masa diorang nak berubah belum sampai.. tapi kita doakanlah semoga ramai lagi gadis-gadis yang menutup aurat dengan sempurna..

Eh.. tadi aku cite pasal uban kan.. dah kenapa aku cite pasal hijab la hijrah laa.. macam takde kena mengena pon kan.. haaa,,,lantok laaa.. tapi pada gugurl yang dah beruban tuh pakai jek la tudung.. tak payah nak kaler2 rambut yang dah sedia beruban tu.. takut lagi banyak uban yang tumbuh sebab rambut rosak.. tapi niat kena baik kalau nak berhijab.. bukan pakai tudung sebab tutup uban tapi sebab tuntutan agama... insya-Allah.. Pape pon aku doakan korang dilindungi Allah.. doakan yang baik-baik juga tau untuk aku..

bubbyeee

No comments:

Post a Comment